Korkeaa laatua spirometrien valmistuksessa

Keuhkojen tarkka kaveri – Medikro

Alansa markkinajohtaja Suomessa

Medikro Oy:n spirometreillä tehdään vuosittain yli kolme miljoonaa spirometritutkimusta. Koska spirometrit ovat lääketieteellisiä laitteita, on niiden täytettävä tiukat laatuvaatimukset sekä useita turvallisuus-, tarkkuus- ja käytettävyysstandardeja.

Tämä asettaa korkeat laatuvaatimukset myös sopimusvalmistaja Bevenic Oy:n valmistamille spirometrien moduuleille.

”Sopimusvalmistajana Bevenic hankkii tarvittavat komponentit, latoo komponentit paikoilleen piirikortille, tekee tarkistukset, ohjelmoi ja säätää laitteet ja koteloi ne meille valmiiksi moduuleiksi”

Olli Pohjolainen, Medikro Oy:n tuotekehitysjohtaja

Medikro Oy tuotekehitysjohtaja Olli Pohjolainen Kuva Medikro

Olli Pohjolaisen mukaan Medikrolle on tärkeää tuotteiden korkean laadun lisäksi se, että sopimusvalmistajalta löytyy osaamista juuri moduulien kokoonpanoon. Moni valmistaja kun keskittyy vain piirikorttien kokoonpanoon. ”Lisäksi edellytämme tuotannolta joustavuutta, sillä välillä tarvitsemme lisää moduuleja nopeallakin aikataululla. Myös hintatason on oltava kohdallaan”, Olli Pohjolainen sanoo.

Yhteistyö Bevenicin kanssa alkoi 2000-luvun alussa. Normaalin moduulituotannon lisäksi se tekee Medikrolle myös prototyyppejä ja uusien tuotteiden nollasarjoja.

Medikron suunnittelemia ja valmistamia spirometrejä käytetään keuhkosairauksien diagnosoinnissa sekä seurannassa. Laitteet tarjoavat terveydenhuollon ammattilaisille tehokkaan ja kustannuksiltaan edullisen ratkaisun keuhkojen mittauksiin. Spirometri koostuu mittalaitteesta sekä tietokoneella pyörivästä sovelluksesta.

Markkinoita myös ulkomailla

Medikro Oy on spirometrien valmistajana alansa markkinajohtaja Suomessa. Laitteita viedään myös 23 maahan. Asiakkaita ovat terveydenhuollon toimijat, kuten yliopistolliset sairaalat, terveyskeskukset, lääkäriasemat ja yksityiset lääkärit. Toinen merkittävä asiakasryhmä ovat teolliset toimijat, jotka käyttävät Medikron tuotteita ja teknologiaa omissa vastaavissa laitteissaan.

”Monissa maissa kilpailemme omalla merkillä teollisen yhteistyökumppanimme kanssa. Toki loppuasiakkaat ovat yleensä kummallakin omansa. Asiakkaiden tavoittaminen on keskeistä näissä tuotteissa, ja mitä enemmän markkinoilla on tarjontaa, sitä paremmin markkinat saadaan katettua”, kertoo Olli Pohjolainen.