Tunnettu brändi ja laadukas tuote ovat Harvian kansainvälistymisen takeet

Tunnettu brändi ja laadukas tuote ovat Harvian kansainvälistymisen takeet

Suomen tunnetuin kiuasvalmistaja Harvia on parin viime vuosikymmenen aikana kasvanut sauna- ja spa-alan jättiläiseksi. Tapani Harvian vuonna 1950 perustama perheyritys on tänä päivänä kansainvälinen brändi, jonka teknologisesti edistyksellisiä tuotteita viedään jo yli 80 maahan. Avain kansainväliseen menestykseen on asiantuntevassa asiakaspalvelussa.

– Olemme saunan ja siihen liittyvän hyvinvoinnin sanansaattajia, kansainvälinen yritys, jolla on vahvat juuret Suomessa. Haluamme rikastaa ihmisten elämää hellimällä jokaista aistia. Harvia tekee elämän rennoimmista hetkistä ja luontaisesta hyvinvoinnista mahdollista. Mielen ja kehon harmonia puhuttelee ajasta ja paikasta riippumatta, kuvailee Harvian ostopäällikkö Matti Kivimäki.

Kansainvälisyys kysyy ennen kaikkea brändin tunnettuutta. Yhtiön tuotemerkit ja tuotevalikoima tunnetaan maailmalla ennen kaikkea siitä, että ne vastaavat yhtä lailla niin alan ammattilaisten kuin kuluttajien tarpeisiin. Laaja asiakaspohja on taannut Harvian menestyksen ja tehnyt siitä yhden maailman suurimmista sauna- ja spatuotteita tarjoavista yhtiöistä myös liikevaihdolla (60,1 milj. euroa 2017) mitattuna.

Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 365 ammattilaista Suomessa, Kiinassa ja Hong Kongissa, Romaniassa, Itävallassa, Saksassa ja Virossa. Pääkonttori on Muuramessa, jossa sijaitsee myös yhtiön suurin saunojen ja saunakomponenttien tuotantolaitos.

Jokaiseen kulttuurin sopivat tuotteet

Nykypäivänä sauna on yhä enemmän kokonaiskokemus, johon kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä kiuas ja lauteet. Kiuas on toki kaikista tärkein yksittäinen hankinta saunaan kuin saunaan. Kiuasmarkkinoilla Harvian valtti on laatu, sillä kiuas ostetaan kestämään.

Kiukaiden kuluttajakaupassa Harvian suurin markkina-alue on edelleen Suomi, mutta myös modernimmat tuotteet alkavat vallata jalansijaa erityisesti uudisrakentamisen myötä. Harvia tarjoaa sisustuspalveluita, joilla luodaan kokonaisratkaisu kaikkiin tarpeisiin ja tiloihin lauteista kaiuttimiin ja valaistusratkaisuihin. Tuotekehitystiimi luo jatkuvasti uusia tapoja rakentaa sauna- ja spa-kokemuksia kaikille aisteille.

Yksi Harvian asiakaslupauksista on tarjota alan teknologisesti edistyneimmät tuotteet ja ratkaisut. Tuotevalikoimaan kuuluu kiukaiden ohella maailman eri sauna- ja spa-kulttuureihin sopivat saunahuoneet, infrapuna- ja höyrysaunat, spa-moduulit, digitaaliset ohjauskeskukset ja saunatarvikkeet.

Pörssiyritys tarvitsee tuotannolleen kattavan turvaverkon

Asiakaskunnan tarpeiden vaihtelevuus vaatii Harvian tuotteilta teknologian kehityksen kokonaisvaltaista omaksumista. Harvion visiona on olla sauna- ja spa-toimialan globaali johtaja. Aseman edellytys on paitsi asiakkaiden kuunteleminen tarkalla korvalla mutta myös kehityksen kärjessä pysyminen. Taatakseen laadukkaan ja kestävän tuotteen Harvia tarvitsee huippuosaamista myös komponenttivalmistajiltaan.

Pörssiin Harvia listautui vuonna 2018. Matti Kivimäen mukaan listautuminen oli mahdollista, koska Harvia on yrityksenä kaikin puolin kunnossa, sen tuotevalikoima on laadukas ja brändillä on vahva historia. Pörssi merkitsee samalla tietysti merkittävää askelta kansainvälisille markkinoille. Liiketoiminnan kasvu vaatii tuotannolta aivan erityistä joustoa.

– Volyymit kasvavat ja tuotteet muuttuvat. Tuotannon on pystyttävä vastaamaan nopeasti myynnistä tuleviin impulsseihin. Tarve saattaa iskeä äkkiarvaamatta. Kiireellisissä tapauksissa puhelinsoitto riittää ja tarvittavat tavarat saadaan seuraavaksi päiväksi, Kivimäki kertoo.

Kilpailuaseman säilyttäminen liiketoiminnan ottaessa suuria askelia vaatii hyviä yhteistyökumppaneita. Elektropointin kanssa yhteistyö on jatkunut pian parikymmentä vuotta. Harvian omaan visioon kuuluu olennaisena osana olla asiakkailleen elämän mittainen kumppani. Silloin yhteistyön pitää olla rentoa ja mutkatonta. Sama pätee myös Harvian liiketoimintakumppaneihin. Kun maailma muuttuu, pitää niin Harvian kuin sen kumppaneiden etsiä uusia väyliä kasvuun, Matti Kivimäki sanoo.

– Kilpailukyky syntyy osaltaan siitä, että tarpeeksi suuri osa tuotannosta pystytään automatisoimaan. Se tarkoittaa teknologiaan investoimista ja nykyaikaista konekantaa. Silti kaikista tärkein resurssi on henkilöstö. Kun se on osaavaa ja motivoitunutta, mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Kun kansainvälistyvä yrityksesi tarvitsee joustavan partnerin, ota yhteys Elektropointiin.